Książki dla dzieci w każdym wieku
ZOBACZ

1, 2, 3, czytasz ty!

Poznajcie książki, które zostały opracowane z myślą o tych, którzy rozpoczynają swoją przygodę z czytaniem. Autorski trzypoziomowy program wspiera dzieci w początkowej lekturze i motywuje do dalszych kroków w czytaniu. Nie wszystko jest jednak takie oczywiste. Zobaczcie, jak pracować z dziećmi, żeby pomóc im zrozumieć, jak wspaniałą sztuką jest czytanie! 

1, 2, 3, czytasz ty! - co to za seria?


POZIOM PIERWSZY 

Książki z poziomu pierwszego przeznaczone są dla dzieci, które znają już wszystkie litery alfabetu i sylabizują wyrazy. Historyjki składają się z krótkich i prostych zdań. Poziom pierwszy to duże litery, specjalnie dobrany krój pisma oraz duże odstępy między kolejnymi wersami. Wszystko po to, by pierwszy krok w drodze do płynnego czytania był adekwatny do początkowych umiejętności czytelniczych dziecka. 

POZIOM DRUGI 

Książki na kolejnym poziomie to trochę dłuższe opowieści. Choć nadal dzielimy wyrazy na sylaby, wprowadzamy także elementy metody globalnej. Dziecko uczy się przez zapamiętywanie graficznej postaci wyrazu wyróżnionego czerwonym kolorem. Na poziomie drugim globalnie wprowadzamy czasowniki. Dzięki temu opowiadana historia jest ciekawa i angażująca. Wszystko po to, by opowiastki nie były zbyt trudne dla młodych czytelników i nie ostudzić ich entuzjazmu, istotnego w procesie nauki czytania.

POZIOM TRZECI 

Opowieści składające się na poziom 3 przygotowują już do samodzielnej lektury dowolnej opowieści. To dlatego w miejsce DUŻYCH LITER wprowadzamy małe litery alfabetu. Nadal pracujemy na krótkich zdaniach, wspomagających zapamiętywanie. Na tym poziomie kolorem czerwonym opatrujemy nazwy obcojęzyczne, przy których zawsze wskazujemy wymowę fonetyczną. Podczas lektury dziecku nadal towarzyszy graficzna falbanka.

 


 

Jak pracować z dzieckiem podczas lektury?

Co zrobić, żeby ułatwić dzieciom pierwsze kroki w nauce czytania? Pracujcie razem, korzystając z poniższych ułatwień.

 

Graficzna falbanka

Pod każdym z wyrazów znajduje się niebieska falbanka, która wskazuje podział tekstu na sylaby. Śledźcie razem palcem kolejne fragmenty słów i czytajcie etapami. 


Kolorowe litery i wyrazy

Wyrazy i znaki wyróżnione kontrastowym kolorem wskazują na trudniejszy moment w lekturze. Na pierwszym etapie,  na poziomie pierwszym, na czerwono zaznaczamy zmiękczenia i dwuznaki. Na poziomie drugim i trzecim kolorujemy już całe wyrazy.

 


Zamiast trudnych słów - obrazki

Historyjki przedstawiają znanych i lubianych dzieciom bohaterów, dzięki którym nauka jest przyjemniejsza, łatwiejsza i motywuje do dalszej pracy. Zawiera jednak imiona postaci, które są trudne i których nie można uprościć. To dlatego trudne imiona bohaterów opatrujemy ilustracjami. Jeśli mimo to młody czytelnik zechce je przeczytać (a przynajmniej spróbować!) może to zrobić. Pod każdym obrazkiem znajduje się zielony napis, dzięki czemu pod koniec czytanki imię bohatera powinno zostać zapamiętane globalnie.

Zabieg z obrazkami jest znany i lubiany przez dzieci, to jak zabawa z kodami. Urozmaica i ułatwia naukę, a umieszczenie podpisu pod obrazkiem stanowi dodatkowy walor edukacyjny


W początkowej fazie pracy z tekstem opiekun może pomóc dziecku w czytaniu sylab, dzieląc je na jeszcze mniejsze części. Wystarczy narysować kredką lub ołówkiem kropkę, dzięki której dłuższą sylabę będzie można podzielić na jeszcze mniejsze fragmenty. 

 


Każda książka składa się z trzech części.

1 / przedstawiamy bohaterów opowieści

2/ opowiadamy historię

3/ sprawdzamy poziom rozumienia tekstu

Na każdym z tych etapów motywujemy dzieci do dalszej pracy, wprowadzając system nagród za przeczytanie strony.


Nad programem  1, 2, 3, czytasz ty!  czuwa Elżbieta Lekan.

fot. archiwum prywatne

 

Od ponad 19 lat z niegasnącym entuzjazmem i  przyjemnością uczę w szkole i w przedszkolach oraz tworzę i opracowuję różnorodne publikacje edukacyjne dla dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym. Moim oczkiem w głowie są uczniowie mierzący się z problemami natury dyslektycznej. To oni stale motywują mnie do nieustannego poszukiwania najskuteczniejszych metod uczenia i wspierania ich. Prywatnie jestem mamą poczatkującej artystki i zaklinaczki zwierząt.